Ny rapport: Hver fjerde virksomhed har robotter på lønningslisten – og tallet stiger i fremtiden

Øget automatisering af arbejdsfunktioner giver større behov for afdækning af behovet for efteruddannelse af robotternes menneskelige kollegaer.

Der er et udækket behov for efteruddannelse til både ufaglærte og faglærte, når de får en robot eller kunstig intelligens (AI) som kollega på arbejdspladsen. Det konkluderer en ny rapport fra Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation & Ledelse (HAKL) i samarbejde med Teknologisk Institut (TI).

Gennem et halvt år har TI interviewet 543 offentlige og private virksomheder indenfor blandt andre brancherne engros- og detailhandel om deres brug af den såkaldte RPA-teknologi (Robotic Proces Automation) og her har 25 procent allerede taget teknologien i brug. Men rapporten slår samtidig fast, at der er et stort uudnyttet potentiale blandt, især, små og mellemstore virksomheder i at indføre teknologien i deres virksomheder.

43 procent af de virksomheder, der har robotter på lønningslisten, angiver, at det har medført nye eller ændrede arbejdsopgaver for de øvrige ansatte, og at det kan give behov for efteruddannelse.

Rapporten konkluderer dog, at der endnu ikke er et efteruddannelsesmarked, som kan dække det behov, som opstår i den forbindelse.

fototilti1

Samlet vurderes det, at der kan være et udækket efteruddannelsesbehov for ufaglærte og faglærte i forhold til indføring af softwarerobotter, og at automatiseringen af kontoropgaver. Dermed er der et potentielt kompetenceudviklingsbehov; også i de kommende år. Det kan skyldes, at automatiseringsløsninger skræddersyes og derfor ikke kan dækkes af generelle efteruddannelsesforløb. Det vurderes dog samtidig, at der for faglærte medarbejdere med interesse for teknologiudvikling og flair for it tegner sig en potentiel ny jobfunktion som automatiseringsagent - en jobfunktion, som vil kunne understøttes af målrettet kompetenceudvikling.

Fire hovedpunkter fra rapporten:

  • 25 procent af de adspurgte virksomheder anvender softwarerobotter eller AI.
  • Robotter/AI bruges især til at løse regelbundne og logisk opbyggede opgaver.
  • Næsten halvdelen af virksomheder med robotter/AI melder at medarbejderne har mere arbejdsglæde ved at kunne udføre mere værdiskabende service.
  • 80 procent af respondenterne har ikke iværksat uddannelsesforløb i forbindelse med introduktionen af de nye robotter.

Du kan hente hele rapporten ved at klikke HER.