2022
Fra og med den 1. august 2022 består kontoruddannelsen alene af 6 specialer, idet specialet lægesekretær nedlægges. Læs mere i nyheden Specialet lægesekretær nedlægges.
Partierne bag finansloven for 2021 er enige om rammerne for en ansøgningspulje til grøn efteruddannelse og opkvalificering. Puljen kan søges af udbydere af erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser.
Nu er det tid til at indmelde forslag til nye kursusbehov, som kursusafdelingerne møder i deres kontakt med virksomheder og kursister
Så er der spændende nyt fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse! Med en pulje på i alt 250 mio. kr., som skal bidrage til at løse de rekrutteringsudfordringer og nye behov for kvalificeret arbejdskraft, som den grønne omstilling medfører, har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse afsat et kvart milliard til indsatser, der understøtter virksomhedernes grønne omstilling, bl.a. gennem ny viden og kompetencer.
På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside kan man finde den seneste opgørelse over oplæringsvirksomhedernes oplevelse af eleverne - og i år ligger tilfredsheden på et rekordhøjt niveau for Uddannelsesnævnets uddannelser.
Har du interesse i at vide mere om den grønne omstilling i virksomhederne. Så sæt allerede nu kryds i din kalender til webinar den 10. maj kl. 14 – 15.30, hvor megatrends, cases og nyt fra virksomheder om de kompetencer og kompetencebehov, der kan understøtte den grønne omstilling i virksomhederne på det merkantile område præsenteres.
Det er især på Fælles Kompetencebeskrivelserne (FKB) Administration, Detailhandel og Ledelse, at der bliver benyttet fjernundervisning. Disse FKBer stod for 90% af fjernundervisningen på HAKLs kurser i de første tre kvartaler af 2021.
I dag er der præcis en måned til, at DM i Skills sættes i gang i Høng og her vil handelsuddannelsen være repræsenteret som demonstrationsfag.
I de første tre kvartaler af 2021 blev der afholdt 10.344 HAKL-kurser som fjernundervisning. Dermed udgjorde fjernundervisning 18,5% af den samlede aktivitet i perioden.
Nedlukningerne i forlængelse af Covid-19 har øget virksomheder/institutioners anvendelse af digitale samarbejdsformer og anvendelsen af hjemmearbejde, og det har givet anledning til en række spørgsmål om, hvordan virksomheder/institutioner skal forholde sig til, at elever under oplæring ikke må lades alene uden oplæringsansvarlige.