Arbejdsmiljø og ergonomi i detailhandlen er på skemaet. Undervisere har, i år, fået mulighed for at benytte sig af et nyt undervisningsværktøj, som kan hjælpe eleverne med at lege sig til viden.
To unge mænd ligger på alle fire ude foran et undervisningslokale. De skyder og bøjer ryg og kommenterer hinandens måde at udføre bevægelsen på. Og selvom der nok kunne laves flere underlødige jokes om de to unges arbejde på gulvet, så giver det hele mening.
Vi er på Campus Bøgehøj, Salling Groups kursuscenter i Ebeltoft, hvor VidenDjurs har et hold hovedforløbselever fra koncernen er i gang med undervisningen i arbejdsmiljø og dermed også undervisning i ergonomi og hvordan man overholder lovgivning og regler indenfor arbejdsmiljø, når man arbejder i detailhandlen. Dette hold er blandt de første, som bliver undervist efter det nyudviklede materiale, som BFA Handel præsenterede for undervisere ved et webinar tilbage i august måned 2023.
Undervisningen foregår som en times selvstudie, hvor eleverne gennemgår materialet, som ligger tilgængeligt på BFA Handels hjemmeside, men som også kan downloades og bruges i uddannelsesinstitutionens foretrukne digitale undervisningsværktøjer. Eller virksomheder kan vælge at bruge det internt på deres egne platforme, da materialet er frit tilgængeligt for alle.
Ved undervisningen på Campus Bøgehøj er eleverne delt op og sidder sammen i små grupper i enten undervisningslokaler eller de mere bløde stole og gennemgår materialet. Enten for sig selv med et par høretelefoner på, eller sammen i gruppen. (Artiklen fortsætter under billedet)
Her vender vi tilbage til de to unge mænd på gulvet.
For BFA Handel har, sammen med Uddannelsesnævnet, har fået udviklet et undervisningsprogram, som låner elementer fra computerspil og gamification for at gøre det mere interessant og nærværende at lære om, hvordan man løfter korrekt, arbejdsmiljøregler og meget andet.
Og eleverne har mulighed for at modtage undervisningen præcis på den måde, de ønsker det. Nogle gør det i grupper – mens andre sidder for sig selv for at få den fornødne ro omkring sig for lettere at kunne suge viden til sig.
Det digitale læringsmateriale er specialfremstillet som mindre mikrolæringselementer, der giver mulighed for at lave forskellige butiksmiljøer og opgaver, som passer til forskellige problemstillinger, skoler og virksomheder kan vælge at benytte de cases og opgaver, som er relevante for deres branche og virksomhedsprofil. Den del af materialet er udviklet af firmaet Edura.
Efter undervisningen bliver eleverne på Campus Bøgehøj sendt ud for at konkurrere med hinanden. Undervisningsmaterialet indeholder nemlig også en form for ”eksamen”, hvor eleverne kan konkurrere mod hinanden – eller mod en computer – i hvem, som har suget mest viden til sig gennem undervisningsforløbet.
Spillet hedder ErgonomIQ og er et digitalt brætspil, der er meget mere end quizzer og øvelser. Det giver også dilemmaer til spillerne. Hvad gjorde personen på skærmen korrekt og/eller forkert. Eleverne skal her aktivt bidrage til løsninger og kan ved at vælge de rette svar og valg komme videre i spillet – og måske kan de endda slå sidemandens high score i et spil mod hinanden. Den del er udviklet af Serious Games Interactive.
Mens eleverne dyster mod hinanden i grupper af fire eller fem bliver der grint, jublet eller bandet over rigtige eller forkerte svar og når man taler med eleverne bagefter, fortæller de at den del var som at lege sig til viden. (Find links til materialet og andre artikler om emnet under billedet)
Du kan selv prøve kræfter med undervisningsmateriale og spillet HER.
Du kan læse, hvordan eleverne tog imod det nye materiale HER.
Du kan læse, hvordan en underviser tog imod det nye materiale HER.