EUD/EUX og den demokratiske dannelse

EUD- og EUX-elever føler sig ikke nær så godt rustede til den demokratiske samtale som stx-elever gør. Et projekt fra Constructive Institute forsøger at ændre det – en historie ad gangen.

Det er torsdag morgen. Solen skinner over Niels Brock i København og indenfor står tre journalister fra Constructive Institute ved Aarhus Universitet og forsøger at få gang i en gruppe på knap 90 elever. De bliver blandt andet bedt om at fortælle om deres medievaner.

”Tik Tok, Instagram” er to ord, som ofte går igen. Ganske få kommer fra et hjem med en papiravis og endnu færre læser en avis. Når eleverne bliver gået på klingen om, hvorfor de ikke ser nyheder, så er det svar, der ofte går igen – ”medierne forvrænger virkeligheden, de lyver og man bliver i dårligt humør af det”.

Dermed rammer eleverne, uden at vide det, lige ned midt i en journalistikkens grundidéer: Man fortæller ikke om alle de gange, et fly lander uden problemer – man fortæller, når det går galt.

Hos Constructive Institute har Jesper Himmelstrup, journalist og projektleder igennem hele 2024 besøgt ungdomsuddannelser for at opmuntre den næste generation til at deltage i vores demokrati ved at få eleverne til at stille spørgsmål og søge svar på nogle af de ting, der optager dem i deres hverdag. Det sker gennem projektet ”Generation News Avoidance”, hvor man med støtte fra blandt andet Tuborg-fondet, har sat sig for at nå ud til 6000 unge med undervisningsforløb i journalistik, medier og demokrati. Frem til denne torsdag i september har man nået 4.300 og har derfor ikke langt til målet, som skal være nået med udgangen af året.

Men spørgsmålet er. Kan seks timers undervisning på en almindelig torsdag virkelig ændre noget for de 90 EUD- og EUX-elever; eller andre på ungdomsuddannelserne? For undersøgelser og forskning viser, at elever på erhvervsuddannelserne ikke har helt samme demokratiske selvtillid, som unge på blandt andet gymnasiet.

- Demokratisk dannelse er ikke noget, man kan måle, eller lære på seks timer. Men hvis bare én af de her 90 elever om ti år ser tilbage på i dag og tænker på nogle af de værktøjer, vi giver dem i løbet af dagen. Så har vi givet dem lidt demokratisk dannelse og så vil jeg kalde dagen for en succes, fortæller Jesper Himmelstrup.

Han er selv uddannet klassisk journalist med blandt andet 10 år hos DR og siden som underviser på både journalisthøjskolen og Krogerup Højskole. Han understreger, at al forskning viser, at unge flygter fra de klassiske nyhedsmedier, de gider ikke købe dem og de gider ikke bruge deres tid der, hvor man typisk har fået sin information og dermed har kunnet være en del af vores fælles samtale og udviklingen af samfundet.

På dagen bliver eleverne opfordret til at kaste sig over nogle af de ting, som de går og undrer sig over i hverdagen. Hvad enten det er på deres uddannelsesinstitution eller i samfundet som helhed – her nævner eleverne alt fra prisen på kaffe - til hvorfor man får fravær, når bussen eller toget ikke kører til tiden?

- For mange af eleverne rundt om landet er det faktisk lidt af en ahaoplevelse, at man bare kan gå op og spørge rektor, når der er noget man er uenig i. Ja. Det er faktisk det demokrati handler om. Hvis der er noget man er utilfreds med, så undersøg om andre også er det. Og så kan man gå videre til lærere, rektor eller ministeren med sit spørgsmål. Det er faktisk nyt for mange af dem, at de godt må sætte spørgsmålstegn ved det, de får at vide, siger Jesper Himmelstrup.

Projektet kører som sagt til nytår og indtil nu, er det uvist om det får lov at fortsætte. For det kræver noget økonomi.

- Vi er i gang med at søge penge fra forskellige fonde. Og vi håber virkelig at der kommer noget positivt ud af det. For vi bliver altid inviteret tilbage af uddannelsesinstitutionerne, som virkelig har givet os meget goodwill, slutter Jesper Himmelstrup.

Se projekterne

Alle de unge, som har været en del af projektet Generation News Avoidance har lagt deres projekter op på appen Duckling. Her kan man finde dem – og mange andre – ved at gå ind på siden web.duckling.co.

Her kan du se to af de indlæg, som blev til på dagen, hvor Uddannelsesnævnet var forbi Niels Brock for at følge dagen. Klik/tryk på billedet for at komme til videoen.

 

 

demokratisksamtaletelefonskabe

 

demokratisksamtalefravaer