Torvehallerne i Vejle dannede den 12. november rammen om årets lærepladskonference, hvor 83 lærepladskonsulenter fra hele landet mødtes for at blive opdateret med den nyeste viden og få inspiration til deres daglige arbejde med rekruttering og fastholdelse af elever på erhvervsuddannelserne.
Konferencen bød på en række oplæg og workshops, der gav deltagerne mulighed for at dele erfaringer og diskutere løsninger på de udfordringer, de oplever i deres arbejde.
Direktør i Uddannelsesnævnet, Michael Kjær Pedersen, indledte konferencen med en velkomst, hvorefter dagens første oplæg blev leveret af Per Bomholt fra Bestseller. Per Bomholt, som er ansvarlig for virksomhedens elevprogram, delte sine erfaringer og gav indsigt i, hvordan Bestseller arbejder målrettet med tiltrækning og rekruttering af unge til erhvervsuddannelserne. Med et særligt fokus på strategier og praktiske eksempler gav Per Bomholts præsentation deltagerne en række konkrete idéer til, hvordan de kan styrke deres indsats på området. Du kan hente Per Bomholdts powerpoint som en PDF HER. (artiklen fortsætter under billedet)
Efterfølgende overtog Jo Thillemann HR Business Partner og Jeanet Tocado, Head of People & Culture Back Office & Training, begge fra Magasin, talerstolen. De beskrev virksomhedens arbejde med fastholdelse og trivsel blandt deres elever. Jeanet Tocados oplæg fokuserede på vigtigheden af en støttende og udviklende arbejdskultur og gav indblik i de metoder, Magasin anvender for at sikre, at deres elever trives og udvikler sig i deres læringsforløb. Du kan hente oplægget fra Magasin som en PDF HER. (artiklen fortsætter under billedet)
Efter frokosten kunne deltagerne vælge mellem to workshopsessioner, som gav mulighed for at fordybe sig i forskellige emner. Blandt andet præsenterede CompanYoung deres samarbejde med fire skoler om anvendelsen af værktøjerne Studentpulse og Elevaid, der hjælper med at understøtte trivsel og dialog mellem elev, skole og lærested. Samtidig blev et nyt kursusformat for oplæringsansvarlige, udviklet i samarbejde med ZBC, præsenteret som et middel til at forbedre kontakten og samarbejdet mellem læresteder og elever. Du kan hente oplægget som en PDF HER. (artiklen fortsætter under billedet)
Deltagerne kunne hver vælge mellem to workshops, der blev afviklet af to omgange. Anden workshop fokuserede på at diskutere udfordringer og løsninger på det merkantile område. Med udgangspunkt i de erfaringer, der er gjort siden trepartsaftalen fra 2020, blev der talt om, hvilke initiativer og indsatsområder der er særligt relevante fremover, og hvordan samarbejdet mellem skoler og faglige udvalg kan styrkes for at imødekomme de nuværende rekrutterings- og fastholdelsesudfordringer. Det blev orkestreret af Kristian Stagis fra firmaet, Edura. Hent oplægget som en PDF HER. (artiklen fortsætter under billedet)
I anden workshopsession blev der blandt andet introduceret en kreativ og nytænkende tilgang til vejledning og karriereafklaring gennem gamification. Aalborg Handelsskole præsenterede et Escape Room-koncept og brætspil, som er designet til at introducere potentielle elever til kontor- og detailuddannelserne på en sjov og engagerende måde. Deltagerne i denne workshop fik selv lov til at prøve kræfter med spillene og opleve, hvordan gamification kan bidrage til at vække interessen hos unge og give dem et indblik i uddannelsernes faglighed. Hent oplægget som en PDF HER. (artiklen fortsætter under billedet).
Samtidig med det præsenterede Campus Vejle og Aarhus Business College deres initiativer for at tiltrække gymnasieelever og studenter til de merkantile uddannelser. BC Syd delte desuden erfaringer med Ny mesterlære som en strategi til at både rekruttere og fastholde elever inden for detailhandlen, hvilket gav nye perspektiver på, hvordan erhvervsuddannelserne kan tilpasse sig de unges behov og interesser. Du kan hente oplægget fra Campus Vejle HER og Aarhus Business College HER (hav tålmodighed, da det er en stor fil) og oplægget fra BC Syd kan du hente HER.