Fire skoler får støtte til innovative projekter

Uddannelsesinstitutioner fordelt på hele landet får en hjælpende hånd til at styrke undervisningen med avanceret digital teknologi.

 

Fire uddannelsesinstitutioner indenfor HAKLs (Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse) område er blevet tildelt midler fra digitaliseringspuljen, der er en del af trepartsaftalen om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og videreuddannelse. Med samlet støtte på over 2,3 millioner kroner kan Aalborg Handelsskole, VidenDjurs, Learnmark Horsens og Mercantec nu realisere projekter, der sætter nye standarder for undervisningens kvalitet og relevans. Hvert projekt repræsenterer et vigtigt skridt mod en mere digitaliseret og praksisnær tilgang til læring. De fire støttede projekter står for lige under ni procent af de samlede midler, der tildeles via puljen. I løbet af ansøgningsprocessen har HAKL skrevet samarbejdserklæringer til, blandt andre, de fire vindende skoler.

Kunstig intelligens skaber muligheder
Aalborg Handelsskole udarbejdet en ansøgning på vegne af fire ansøgende skoler (Roskilde Handelsskol, TietgenSkolen, Aarhus Business College og Aalborg Handelsskole) har modtaget 998.200 kroner til udvikling og implementering af AI-chatbots i undervisningen. Chatbotsene skal simulere jobfunktioner som kundeservice og borgerkontakt, så kursisterne kan træne kommunikation og problemløsning i realistiske, men trygge omgivelser. Teknologien gør det muligt for kursisterne at lære i deres eget tempo og styrker deres digitale kompetencer – alt sammen med fokus på at forberede dem på fremtidens arbejdsmarked, hvor kunstig intelligens bliver en naturlig del af mange jobfunktioner.

Virtuel virkelighed
Med 145.448 kroner i støtte sætter VidenDjurs sammen med Tietgenskolen og Aarhus Business College fokus på VR-teknologi som undervisningsredskab. Virtuelle scenarier giver kursisterne mulighed for at træne ledelse, samarbejde og kommunikation under trygge, men realistiske forhold. For eksempel kan VR bruges til at simulere konfliktsituationer eller pressede arbejdsmiljøer, hvor kursisterne kan afprøve forskellige metoder og strategier. Projektet kombinerer gamification og læring, hvilket skaber et unikt og engagerende miljø, der hjælper kursisterne med at omsætte teori til praksis.

Hybrid undervisning bringer fleksibilitet til Viborg
Hos Mercantec i Viborg sikrer en bevilling på 374.300 kroner udviklingen af et hybridt læringsmiljø, hvor undervisning både kan foregå fysisk og digitalt på samme tid. Gennem teknologi som interaktive tavler og avancerede kameraer skabes et dynamisk klasselokale, der gør undervisningen tilgængelig for flere kursister. Dette setup er særligt relevant for kursister, der har brug for fleksible læringsformer. Projektet styrker ikke bare undervisningen, men også tilgængeligheden – en vigtig faktor for at inkludere flere i uddannelsessystemet.

Robotter og digitale mentorer i Horsens
Learnmark Horsens har fået 806.900 kroner til et projekt, der kombinerer digitale mentorer og robotteknologi. Deres AI-baserede chatbots vil fungere som digitale læringsmentorer, der guider kursister gennem undervisningsmateriale og hjælper med at løse komplekse faglige udfordringer. Samtidig styrkes lager- og logistikuddannelsen med robotteknologi, som giver kursisterne erfaring med avancerede lagerstyringssystemer. Denne indsats løfter både de fagligt udfordrede og de mest avancerede kursister, mens læringsmiljøerne bliver tilpasset de højteknologiske krav fra det moderne arbejdsmarked.

Et skridt mod fremtiden
Tilsammen repræsenterer de fire projekter en investering i en mere digital og praksisnær tilgang til læring. Fra kunstig intelligens til virtual reality og hybrid undervisning er der fokus på at sikre, at kursisterne får de nødvendige kompetencer til at trives i et arbejdsmarked, der konstant forandrer sig. Med støtten fra digitaliseringspuljen viser Aalborg Handelsskole, VidenDjurs, Learnmark Horsens og Mercantec, hvordan teknologi kan bruges til at styrke undervisningens relevans, tilgængelighed og kvalitet – til gavn for både kursister, virksomheder og samfundet.

Puljen er en del af Trepartsaftale om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og videreuddannelse af 12. september 2023 indgået mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter.

illustrationtilhaklartikel13december2024