Voksen- og efteruddannelsestilbud gør medarbejderne mere effektive og er med til at øge kvaliteten af virksomhedernes ydelser og produkter.
Men en del virksomheder vælger private kurser, og peger også på, at det er svært at få overblik over de udbudte kurser. Sådan svarer danske virksomheder i en undersøgelse fra Tænketanken DEA, som er aktuel under de verserende trepartsforhandlinger.
Mest AMU og opkvalificering er vigtigste motivation
Det er AMU-kurser, som er mest populære blandt virksomhederne.
Således har 3 ud af fire virksomheder valgt at sende medarbejdere på AMU-kursus. På de næste pladser kommer kurser afholdt eksternt af private udbydere, som knap 4 ud af 10 virksomheder har benyttet, mens godt hver femte virksomhed selv har afholdt interne kurser.
Det er også AMU-kurserne, som bedst matcher virksomhedernes behov, bl.a. fordi over halvdelen af de adspurgte virksomheder samarbejder med en AMU-udbyder om at skræddersy kurser, som passer til virksomheden.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen består både af en kvantitativ virksomhedssurvey blandt 1.028 virksomheder fra 2014 samt casestudier af 15 virksomheder. Virksomhederne, som indgår i undersøgelsen, har alle indbetalt til kompetencefondene i Dansk Erhverv, HK og PensionDanmark til voksen- og efteruddannelse af deres ufaglærte eller faglærte medarbejdere.