Vær skarp på bytteregler og garanti

Tiden efter jul minder mange butiksansatte om vigtigheden af at være skarp på bytteregler, og hvordan eventuelle reklamationer skal håndteres

 

Når juleræset er overstået, kommer en måned med januarudsalg, hvor også mange julegaver skal byttes. Det giver meget ”trafik” i butikkerne, og kan udfordre butiksansattes evner til at yde god kundeservice.

Mange forbrugere har eksempelvis svært ved at tro, at ikke alle varer kan returneres i 30 dage, og at butikkerne kan have forskellige regler om håndtering af julegaver, der ønskes byttet samt udsalgsvarer. Dertil kommer, at butikkerne løbende justerer deres returneringspolitik.

Det kan derfor være en rigtig god idé, at alle ansatte i butikken først og fremmest kender lovgivningen om reklamationer, og dernæst de regler butikken selv har omkring returnering og ombytning af varer.

Dertil har HAKL et kursus i Reklamationshåndtering, hvor du på 1 dag kan få et overblik over de væsentligste elementer i købeloven, og hvad butikken selv skal være opmærksom på at orientere kunderne om.