Udviklingen i jobfunktioner og kompetencekrav som følge af softwarerobotter og AI
Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation & Ledelse (HAKL)har i samarbejde med Teknologisk Institut (TI) afsluttet projektrapporten på projektet – ” Udviklingen i jobfunktioner og kompetencekrav som følge af softwarerobotter og AI”. Målgruppen for undersøgelsen har været salgs- og kundemedarbejdere, indkøbs- og logistikassistenter, økonomimedarbejdere og administrative medarbejdere i private såvel som offentlige virksomheder.
Undersøgelsen afdækker hvor og hvordan softwarerobotter anvendes, giver et øjebliksbillede af de enkelte brancher i forhold til implementering og anvendelse af softwarerobotter og AI samt hvordan kompetencebehovet ser ud.
Godt halvdelen af virksomhederne efterspørger kompetencer og peger på kompetencer inden for avancerede it-kompetencer og teknologiforståelse, mens den anden halvdel af de adspurgte virksomheder ikke ser et kompetencebehov pga. at softwarerobotter og AI der implementeres hos dem indarbejdes i eksisterende digitale systemer.
TI foreslår, på baggrund af deres undersøgelse, fire områder på tværs af de afdækkede jobområder, hvor der er et muligt efteruddannelsesbehov:
- Generel introduktion til RPA-værktøjer.
- Programmering af simple softwarerobotter.
- Procesoptimering og dokumentation af arbejdsgange.
- Forandringsagent for automatiseringsprocesser.
Der er i undersøgelsen ikke identificeret væsentlige forskelle i kompetencebehovet på de enkelte jobområder. De afdækkede kompetencebehov er skematisk opstillet på siderne 27 og 28 i rapporten og indeholder en vurdering af om kompetencebehovet er dækket af HAKL’s kursusudbud.
Du kan læse rapporten HER.