Her er de første vindere af Oplæringsprisen

To oplæringsansvarlige blev fredag den 3. oktober hyldet, da Oplæringsprisen for første gang blev uddelt. Oplæringsprisen uddeles af Dansk Erhverv, HK Handel og HK Privat. Prisen blev overrakt ved et arrangement på Axelborg i København. Ved samme prisshow blev også Fagprøveprisen fra Dansk Erhverv, HK Handel og HK Privat samt Danish Retail Award delt ud.

Oplæringsprisen sætter spot på det daglige lederskab, der forvandler oplæring til udvikling – til gavn for både elever, kunder og virksomheder. Prisen tildeles oplæringsansvarlige, som dokumenteret løfter eleverne fagligt og menneskeligt.


Årets prismodtagere er:

• Handel: Marlene Lindbjerg Jakobsen, butiksleder, AO Vesterbro (Brødrene A&O Johansen A/S).

• Detailhandel: Tobias Strømgård Højland, Team Leader (Check-Out), Bilka Kolding (Salling Group).


Begrundelserne peger på tydelige rammer, løbende 1:1-samtaler og et trygt miljø med plads til at øve sig. Begge prismodtagere kobler elevens læring direkte til driften – det kan mærkes ved disken, ved kassen og i elevens selvtillid.


På Axelborg i København den 3. oktober blev hyldesten ledsaget af konkrete resultater: Hos AO Vesterbro har elevforløb kulmineret i topkarakterer og fastansættelser; hos Bilka Kolding taler kunder og kolleger om en stærk læringskultur og målbar kvalitet ved kasselinjen.

Oplæringsansvarlig Vinder (5)
Oplæringsansvarlig Vinder (4)
Vinder Marlene Lindbjerg Jakobsen omgivet af direktør i Dansk Erhverv, Pernille Knudsen, Kim Jung Olsen (formand HK Privat) og forkvinde hos HK Handel Mette Høgh fra HK Handel (th). Foto: Carsten Lundager.
Vinder Tobias Strømgård Højland omgivet af og forkvinde hos HK Handel Mette Høgh fra HK Handel (tv) og direktør i Dansk Erhverv, Pernille Knudsen (th). Foto: Carsten Lundager.

Vinder fra AO Vesterbro

Marlene Lindbjerg Jakobsen — ambitionsniveau med effekt

Marlene Lindbjerg Jakobsen er er den ene af de to allerførste modtagere af Oplæringsprisen, der hylder de oplæringsansvarlige i detailhandlen. Prisen uddeles af Dansk Erhverv, HK Handel og HK Privat. Prisen blev overrakt ved et arrangement på Axelborg i København den 3. oktober. Ved samme prisshow blev også Fagprøveprisen fra Dansk Erhverv, HK Handel og HK Privat samt Danish Retail Award delt ud. Som butiksleder på AO Vesterbro omsætter hun ambitioner til handling — og elever til kolleger. Hun har selv været hos AO i 20 år – heraf de 15 som leder. Og det er en rolle, som hun ikke tager let på. Og det viser den indstilling, der kom fra hendes elever, da prisen skulle uddeles.

Eleverne beskriver en leder, der viser vejen først – og derefter giver pladsen. Opgaverne demonstreres, ansvar deles, og forventningerne er tydelige. Det skaber tryghed i tempoet og lyst til at løfte næste niveau.

De seneste elevforløb har resulteret i topkarakterer og efterfølgende fastansættelser. Det er effekten af vedholdende feedback, løbende opfølgning og en kultur, hvor høje standarder følges af hjælp, når noget er svært.

Prisen fra Dansk Erhverv, HK Handel og HK Privat gives for formidabel oplæring i praksis. Hos Marlene er den praksis til at tage og føle på: Eleverne bliver set, udfordret og taget alvorligt – og butikken kan mærke det i kundekontakt, kvalitet og rekruttering.

“Man føler sig som en del af holdet og får reelt ansvar.” — Maja Basballe, tidligere elev

“Hun demonstrerer tingene, skaber tillid – og er en humørspreder.” — Emil Skjoldborg, tidligere elev

Prisvinderen måtte tørre en tåre eller to væk fra øjnene, da hun modtog prisen og holdt en kort takketale, hvor hun i særdeleshed takkede sine elever for, at hun kunne stå og modtage den ny indstiftede pris:


- Tak til mine elever. I gør mit job alsidigt – og til tider udfordrende. Vi arbejder i en virksomhed, der har mere end 100 år på bagen og som har mange faste rammer. Jeg vil gerne ruske i dem. Ikke for at rykke noget ned – men for at gøre det hele bedre. Jeg har altid set det at have elever som noget, men skal tage meget alvorligt. Man skal lede med respekt og vise vejen for dem. For vi skal lære dem om meget. Også hvordan man opfører sig indenfor arbejdsmarkedets rammer, både de formelle og de uformelle. For mig betyder det, at man skal være autentisk – så eleverne kan mærke, at de kan stole på mig, siger Marlene Lindbjerg Jakobsen.

Vinder fra Bilka Kolding

Tobias Strømgård Højland — struktur og åbenhed

Team Leader (Check-Out) Tobias Strømgård Højland fra Bilka Kolding er den ene af de to allerførste modtagere af Oplæringsprisen. Den nyindstiftede pris uddeles af Dansk Erhverv, HK Handel og HK Privat og blev, for første gang, overrakt ved et arrangement på Axelborg i København den 3. oktober. Ved samme prisshow blev også Fagprøveprisen fra Dansk Erhverv, HK Handel og HK Privat samt Danish Retail Award delt ud.

For Tobias Strømgård Højland var det ikke i kortene, at han kun ti måneder efter at være trådt ind i jobbet som leder, skulle stå som vinder af Oplæringsprisen for detail. Det endda i en alder af kun 23 år og uden en formel lederuddannelse i baghånden. Men alligevel har han gjort vidundere for kasselinjen, hvor er tempoet højt, men hos Tobias Strømgård Højland er tempo ikke det samme som stress. Her er roen en del af håndværket, og fejl er begyndelsen på næste rigtige skridt. Det giver plads til nysgerrighed og mod til at prøve igen.


Fra første dag har Tobias Strømgård Højland og eleverne en fælles retning: Hvad skal læres, hvornår følger vi op, og hvordan hjælper vi, når noget driller? Der er før- og efterskolesamtaler, målplaner og daglige to-do’er – ikke som papirarbejde, men som redskaber, der gør læringen konkret og tryg.


Kunderne møder en ren kasselinje og stabile ekspeditioner; eleverne mærker, at de kan deres stof. Læring bliver til kvalitet – både for butikken og for mennesket i uniformen.


“Man må altid spørge, og jeg tager mig tid til at svare – og kan jeg ikke, finder jeg en, der kan.” — Lærke, Management Trainee


“Det er ikke bare at krydse af; fokus er på reel udvikling og kvalitet.” — Stinne Busaga Hansen, Salgsassistent


- Jeg forsøger at være mig selv hver eneste dag og det betyder, at der skal være rummelighed og plads til alle. Det er også nødvendigt. For vi er i kontakt med flere hundrede mennesker hver dag og det gælder om at møde alle, hvor de er. Det handler blandt andet om at kunne lytte til alle de input, der kommer, fortæller Tobias Strømgård Højland.






Oplæringsansvarlig Vinder (3)

Alle fotos taget af Carsten Lundager.