Kunstig intelligens er flyttet ind i klasselokalerne. Nu lanceres et nyt digitalt univers, der skal hjælpe underviserne på erhvervs- og efteruddannelserne med at bruge teknologien både fagligt og forsvarligt.

 

Elever og kursister bruger det allerede. Chatbots, tekstgeneratorer og algoritmer er en integreret del af hverdagen, og det stiller nye krav til undervisningen.


Der er behov for at forstå teknologien, ikke bare som et teknisk værktøj, men som en didaktisk medspiller. Samtidig stiller den kommende AI-forordning krav om, at undervisere har de nødvendige kompetencer, hvis teknologien inddrages i undervisningen.
Derfor lanceres nu "AI-kørekortet".

AI-kørekortet er ikke et tungt teoretisk værk. Det er opbygget som et online læringsunivers med fokus på den virkelighed, der møder underviserne på EUD og AMU.

Gennem konkrete eksempler, quizzer og videoer får underviserne mulighed for at opbygge viden og færdigheder. Målet er at skabe et fælles fagligt udgangspunkt for, hvordan man anvender AI ansvarligt og læringsfremmende.

Det handler om at flytte teknologien fra at være en udefinerbar størrelse til at være et konkret værktøj i pædagogikken.

Løsningen er ikke udviklet ved et skrivebord langt fra skolerne. Den er blevet til i et tæt partnerskab med branchen for at sikre relevansen.
Center for It i undervisningen (CIU) har stået for udviklingen, men det er sket i tæt samarbejde med de faglige udvalg. Her har Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse (HAKL) spillet en aktiv rolle i arbejdet.


At HAKL har siddet med ved bordet, er med til at sikre, at indholdet rammer plet i forhold til de udfordringer og den faglige kontekst, der kendetegner de merkantile uddannelser og arbejdsmarkedskurser. Det sikrer, at materialet ikke bare er generisk it-viden, men faktisk kan bruges ude på skolerne.

AI-kørekortet er gratis at bruge. Lige nu fokuserer indholdet på det grundlæggende: etik, kritisk tilgang og didaktik.
Men universet er dynamisk. Planen er, at der løbende udvides med nye moduler, der har fokus på fagrettet brug af AI. Det betyder, at undervisere på sigt kan dykke ned i, hvordan teknologien specifikt påvirker netop deres fagområde.