
Søg støtte til projekter der styrker elevtrivslen
Det faglige Udvalg for Detailhandelsuddannelser har oprettet en projektpulje og uddeler op til 1.775.000 kr. Midlerne skal bruges på at udvikle, afprøve og/ eller implementere nye koncepter, metoder og værktøjer, der understøtter og sikrer gode uddannelsesforløb, som forbereder, motiverer og øger elevernes trivsel og kompetenceopbygning gennem detailhandelsuddannelsen – både for den enkelte og for branchen som helhed.
Derfor gør puljen en forskel
Oplæringsvirksomheder og skoler oplever i større grad end tidligere udfordringer relateret til elevernes trivsel både under grundforløbet og undervejs i hovedforløbet. Udvalgets gennemførte frafaldsundersøgelsen fra 2022 viser, at manglende trivsel, bristede forventninger og sociale miljøer har betydning for og effekt på frafald og overvejelser om frafald på detailhandelsuddannelsen.
Sammenhængende og meningsskabende uddannelsesforløb med fokus på både faglig, social og personlig trivsel er fundamentet for elevernes læring og gennemførelse af uddannelsen.
Der findes flere rapporter om mistrivsel blandt unge og der er udarbejdet gode råd til oplæringsvirksomheder ift. at skabe sammenhæng mellem skole og virksomhedsoplæringen på erhvervsuddannelserne generelt. Men der mangler konkrete værktøjer og afprøvning af forskellige indsatser, som skoler og oplæringsvirksomheder kan arbejde med. Udvalget har derfor besluttet at adressere trivselsudfordringerne gennem udviklingen og afprøvningen af koncepter, værktøjer og metoder, som kan øge trivsel og motivation hos eleverne ved at uddele midler til skole- og virksomhedsdrevne projekter.
Hvem kan søge?
Projektpuljen er målrettet hovedforløbsskoler og oplæringsvirksomheder med igangværende elever på detailhandelsuddannelsen. Rammer og krav er beskrevet i ansøgningsskemaet med vejledning, som kan downloades fra nedenstående link.
NB! Ansøgningsskemaet er opdateret den 26. maj 2025.


Overblik:
Hvad kræver det?
• Projektet skal udvikle, afprøve eller videreudvikle noget nyt
• Fokus skal være på elevtrivsel og sammenhæng mellem skole og virksomhed
• Der skal laves et formidlingsprodukt til deling med andre
• Projektet må ikke være en del af den daglige drift
• I skal præsentere projektet på en fælles evalueringsdag