Speciale på handelsuddannelsen
Digital Handel B2B
Specialet Digital handel B2B er målrettet virksomheder, der opererer digitalt og beskæftiger sig med salg af produkter og/eller serviceydelser til andre virksomheder.
Digital handel B2B er målrettet virksomheder, der beskæftiger sig med digital handel, f.eks. salg og kundekontakt, kundevejledning, support, digital markedsføring, digitale strategier m.m.
I specialet fokuseres der, i teori og praksis, på at finde og levere de ydelser, som tilfører værdi, og fastsætte værdiens betydning for virksomhedens økonomi. Uddannelsen sigter mod, at eleven opnår en helhedsforståelse af digital handel fra kundens behov opstår, til varelevering og betaling
Specialet varer 2 år, når eleven allerede har gennemført grundforløb og eux-forløb.
Uddannelsestiden afhænger dog af den enkelte elevs uddannelsesforløb og fastlægges senest, når uddannelsesaftalen indgås.

Find en skole, der udbyder specialet
På Erhvervsuddannelseskortet (ug.dk) kan du se, hvilke skoler der udbyder specialet
Skoleophold og specialefagsstruktur for unge og voksne
Specialet Digital handel B2B omfatter dels oplæring i virksomheden og dels et skoleforløb på 8-12 uger.

Fagprøven
Som afslutning på uddannelsesforløbet skal eleven til en afsluttende fagprøve, der tester, om eleven har nået målene for specialet.
Fagprøven er en kombination af praksis og teori, og den tester, om eleven kan gennemføre en arbejdsopgave og reflektere over den måde, som eleven har valgt at gennemføre opgaven på.
- Elev, virksomhed og skole aftaler en problemformulering
- Eleven gennemfører den aftalte arbejdsopgave i virksomheden
- Eleven har en skoleperiode til at skrive en fagprøverapport og dokumentere arbejdsopgaven
- Eleven afslutter med en mundtlig eksamen, hvor karakteren er en helhedsvurdering af elevens præstation med hovedvægt på elevens fremlæggelse af projektet.
Skolen afholder fagprøveforløbet inden for de sidste 6 måneder af uddannelsestiden.

Det faglige Udvalg for Handelsuddannelsen
Det faglige Udvalg for Uddannelser inden for Oplevelsesområdet
